A1. Curbă la stânga
Este amplasat la cel mult 200 m. de o curbă la stânga.
Conducătorul trebuie să circule cu viteză redusă în curbe, iar dacă vizibilitatea este redusă sub 50 m., toate manevrele (depășirea, oprirea, staționarea, mersul înapoi) sunt interzise.
A2. Curbă la dreaptă
Este amplasat la cel mult 200 m. de o curbă la dreapta.
Conducătorul trebuie să circule cu viteză redusă în curbe, iar dacă vizibilitatea este redusă sub 50., toate manevrele (depășirea, oprirea, staționarea, mersul înapoi) sunt interzise.
A3. Curbă dublă sau o succesiune de mai multe curbe, prima la stânga
Se instalează atunci când urmează o succesiune de curbe, dacă distanța dintre acestea e mai mica de 250 m.
Se amplasează la 100-200 m înaintea primei curbe. Aceste indicatoare pot fi însoțite și de panouri adiționale, pe care este specificată distanța până la terminarea sectorului de drum periculos, dacă lungimea acestuia depășește 1000 m.
Conducătorul trebuie să circule cu viteză redusă în curbe, iar dacă vizibilitatea este redusă sub 50 m, toate manevrele (depășirea, oprirea, staționarea, mersul înapoi, întoarcerea) sunt interzise.
A4. Curbă dublă sau o succesiune de mai multe curbe, prima la dreapta
Se instalează atunci când urmează o succesiune de curbe, dacă distanța dintre acestea e mai mica de 250 m.
Se amplasează la 100-200 m înaintea primei curbe. Aceste indicatoare pot fi însoțite și de panouri adiționale, pe care este specificată distanța până la terminarea sectorului de drum periculos, dacă lungimea acestuia depășește 1000 m.
Conducătorul trebuie să circule cu viteză redusă în curbe, iar dacă vizibilitatea este redusă sub 50 m, toate manevrele (depășirea, oprirea, staționarea, mersul înapoi, întoarcerea) sunt interzise.
A5. Curbă deosebit de periculoasă
Acest indicator se montează în curbe cu raze mai mici de 100 m., sensul săgeților indicând sensul virajului. Conducătorul trebuie să circule cu o viteză de max. 30 km/h în localitate și max. 50 km/h în afara localității, toate manevrele (depășirea, oprirea, staționarea, mersul înapoi, întoarcerea) fiind interzise.
A6. Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase
Se amplasează în curbe deosebit de periculoase, cu raza sub 100 m., precedate de aliniamente mai lungi de 1000 m. Se regăsesc amplasate într-un număr de minim 3 panouri succesive, în zona exterioară a curbei, cu vârful indicând sensul virajului.
Conducătorul este obligat să circule cu o viteză de max. 30 km/h în localitate și max. 50 km/h în afara localității, toate manevrele (depășirea, oprirea, staționarea, mersul înapoi, întoarcerea) fiind interzise.
A7. Coborâre periculoasă
Se întâlnește amplasat înainte cu 100 – 200 m. de începutul unei pante cu o înclinare de cel puțin 7%.
Este interzisă staționarea pe întreaga lungime a pantei.
În vârful pantei, când vizibilitatea este redusă sub 50 m., toate manevrele sunt interzise.
Dacă drumul nu are lățimea necesară pentru a permite trecerea simultană a două vehicule, prioritate de trecere va avea cel care urcă, față de cel care coboară.
A8. Urcare periculoasă
Se întâlnește amplasat înainte cu 100 -200 m. de începutul sectorului de drum, atunci când rampa depășește o înclinare de 7%.
Când vizibilitatea este redusă sub 50 m., toate manevrele sunt interzise.
Dacă drumul nu are lățimea necesară pentru a permite trecerea simultană a două vehicule, prioritate de trecere va avea cel care urcă, față de cel care coboară.
A9. Drum îngustat pe ambele părți
Indicatorul se amplasează înainte cu 100 – 200 m. de locul în care sectorul de drum începe să se îngusteze pe ambele părți cu cel puțin jumătate de metru.
În acest caz, conducătorul auto este obligat să reducă viteza de deplasare, manevrele de oprire, staționare, mers înapoi și întoarcere fiind interzise.
În cazul în care prioritatea este reglementată prin indicatoarele ”Prioritate față de circulația din sens invers” și „Prioritate pentru circulația din sens invers” va fi interzisă și manevra de depășire.
A10. Drum îngustat pe partea dreaptă
Indicatorul se amplasează înainte cu 100 – 200 m. de locul în care sectorul de drum începe să se îngusteze pe partea dreaptă (cu cel puțin jumătate de metru).
La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto este obligat să reducă viteza, iar manevrele de oprire, staționare, mers înapoi și întoarcere îi sunt interzise.
Prioritate de trecere va dobândi cel a cărei bandă nu se îngustează, cel care circulă din sens opus.
În cazul în care indicatorul prezentat este însoțit și de un indicator de reglementare a priorității (”Prioritate față de circulația din sens invers” și „Prioritate pentru circulația din sens invers”) toate manevrele, inclusiv manevra de depășire, sunt interzise.
A11. Drum îngustat pe partea stângă
Indicatorul se amplasează înainte cu 100 – 200 m. de locul în care sectorul de drum începe să se îngusteze pe partea stângă (cu cel puțin jumătate de metru).
La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto este obligat să reducă viteza, iar manevrele de oprire, staționare, mers înapoi și întoarcere îi sunt interzise.
Prioritate de trecere va dobândi cel a cărei bandă nu se îngustează, în acest caz, cel care întâlnește acest indicator.
În cazul în care indicatorul prezentat este însoțit și de un indicator de reglementare a priorității (”Prioritate față de circulația din sens invers” și „Prioritate pentru circulația din sens invers”) toate manevrele, inclusiv manevra de depășire, sunt interzise.
A12. Acostament periculos
Indicatorul rutier se întâlnește de regulă în zone montane, unde acostamentul este denivelat față de partea carosabilă și există pericolul răsturnării, dar și in situații în care există pericolul de cedare sau alunecare a talazului.
La întâlnirea acestui indicator se interzice manevra de întoarcere.
A13. Drum aglomerat
Se întâlnește de regulă pe drumuri unde traficul este intens. în această situație, conducătorul auto trebuie să păstreze o distanță de siguranță față de vehiculul din fața sa, pentru evitarea producerii unui eveniment rutier.
A14. Tunel
Indicatorul se întâlnește amplasat înainte cu 50 – 200 m. de intrarea în tunel.
În cazul circulației în tunel, conducătorul auto are obligația de a folosi luminile de întâlnire.
În această situație, toate manevrele (depășire, oprire, staționare, mersul înapoi și întoarcerea) sunt interzise.
Ca și excepție, în tunel pot fi depășite vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele și bicicletele, dacă vizibilitatea este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m., iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m.
A15. Pod mobil
Se amplasează înainte cu 100 – 200 m. de podul mobil.
Când podul este ridicat, conducătorul auto este obligat să oprească.
A16. Ieșire spre un chei sau mal abrupt
Indicatorul se întâlnește înainte cu 100 – 200 m. de un chei sau mal abrupt.
Acesta avertizează conducătorul auto că drumul se termină deasupra cheiului sau malului abrupt.
A17. Drum cu denivelări
Indicatorul rutier se întâlnește amplasat înainte cu 50 – 200 m. de locul periculos, unde drumul prezintă denivelări.
În cazul în care, lungimea sectorului de drum depășește 0,3 km., indicatorul va fi însoțit și de un panou adițional, care va specifica lungimea sectorului de drum cu denivelări.
Conducătorul auto este obligat, la întâlnirea acestui indicator, să reducă viteza de deplasare până la 30 km/h în localități și 50 km/h în afara acestora.
A18. Denivelare pentru limitarea vitezei
Conducătorul auto este obligat, la întâlnirea acestui indicator, să reducă viteza de deplasare până la 30 km/h în localități și 50 km/h în afara acestora.
Acest indicator poate fi întâlnit în zonele cu școli, grădinițe, sectoare de drum îngustat, treceri pentru pietoni etc.
A19. Drum lunecos
Indicatorul rutier se amplasează înainte cu 100 – 200 m. de sectorul de drum periculos.
În acest caz, conducătorului auto îi este recomandat să reducă viteza de deplasare, să circule cu atenție sporită, fără a brusca direcția sau frâna, păstrând o distanță între vehicule care să-i permită evitarea unui eveniment rutier.
Conducătorul auto este obligat să reducă viteza de deplasare pană la o viteză maximă de 30 km/h în localitate și 50 km/h în afara localității, dacă drumul este acoperit cu polei, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă.
A20. Împroșcare cu pietriș
Indicatorul rutier se amplasează înainte cu 100 – 200 m. de sectorul de drum periculos.
La întâlnirea acestui indicator, conducătorului auto îi este recomandat preventiv, să reducă viteza de deplasare și să păstreze o distanță corespunzătoare față de vehiculul care circulă în fața sa.
A21. Căderi de pietre
Indicatorul rutier se amplasează înainte cu 100 – 200 m. de sectorul de drum periculos.
Poate fi însoțit de panoul adițional pe care se regăsește indicată lungimea sectorului de drum periculos, în cazul în care acesta depășește 300 m. Conducătorului auto îi este recomandat preventiv să sporească atenția și să conducă cu viteză redusă.
A22. Presemnalizare trecere pietoni
Se amplasează înainte cu 50 – 200 m, înainte de trecerile pentru pietoni, pe drumurile intens circulate, atât în localități, cât și în afara acestora, unde vizibilitatea este redusă.
La întâlnirea acestui indicator, conducătorului auto îi este recomandat preventiv, să reducă viteza și să își continue drumul cu atenție sporită.
A23. Copii
Indicatorul rutier se regăsește amplasat în apropierea locurilor frecventate de copii (școli, grădinițe, locuri de joacă, parcuri etc.)
În intervalul orar 07:00 – 20:00, conducătorul auto este obligat să circule cu atenție sporită și cu o viteză care să nu depășească 30 km/h în localitate, respectiv 50 km/h în afara localității.
A24. Biciclete
Se amplasează la 100 – 200 m. de locul în care drumul public se intersectează cu o pistă pentru bicicliști. Este recomandată, preventiv, reducerea vitezei.
A25. Animale
Indicatorul se întâlnește amplasat înainte cu 100 – 200 m. de sectorul de drum periculos, unde există riscul ca animalele să traverseze sau să circule pe drumurile publice.
Conducătorul auto este obligat să circule cu o viteză maximă de 30 km/h în localitate la trecerea pe lângă animale aflate pe partea carosabilă sau pe acostament.
A26. Animale
Indicatorul se întâlnește amplasat înainte cu 100 – 200 m. de sectorul de drum periculos, unde există riscul ca animalele să traverseze sau să circule pe drumurile publice.
Conducătorul auto este obligat să circule cu o viteză maximă de 50 km/h în afara localității, la trecerea pe lângă animale aflate pe partea carosabilă sau pe acostament.
A27. Lucrări
Indicatorul prezentat în imagine se regăsește amplasat înainte cu 20 – 200 m. de locul unde se execută lucrări pe partea carosabilă sau pe acostament, în imediata apropiere a drumului.
Fondul de culoare galbenă, semnifică caracterul temporar al lucrărilor.
Se recomandă, preventiv, reducerea vitezei de circulație la întâlnirea indicatorului.
A28. Semafoare
Indicatorul se amplasează înainte cu 30 – 200 m. de semaforul electric, pentru a reduce situațiile în care, conducătorul auto este surprins de prezența semaforului.
A29. Aeroport
Se întâlnește amplasat pe drumurile publice ce trec pe sub culoarele aeriene din apropierea aeroporturilor, cu scopul de a atenționa conducătorul auto în legătură cu zgomotul puternic sau cu zborurile la joasă înălțime a avioanelor.
A30. Vânt lateral
Se regăsește amplasat în zonele în care există frecvent curenți puternici de aer, care pot afecta circulația rutieră.
Se recomandă circulația cu atenție sporită, în special la trecerea pe lângă un autovehicul cu gabarit mare, fiind posibilă producerea fenomenului de absorbție.
A31. Circulație în ambele sensuri
Se regăsește amplasat atunci când se termină un drum cu sens unic și se face trecerea la circulația în ambele sensuri
Indicatorul avertizează conducătorul de vehicul că după întâlnirea lui trebuie respectate regulile de circulație valabile pe drumurile cu două sensuri de circulație.
A32. Alte pericole
Indicatorul se întâlnește amplasat înainte cu 50 – 200 m. de locul periculos, în orice situație periculoasă care nu este prevăzută cu un indicator de avertizare specific.
La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto are obligația de a se deplasa cu viteză redusă și cu atenție sporită.
A33. Accident
Indicatorul se amplasează înaintea locului unde s-a produs un accident de circulație ce este în curs de investigație.
În zona de acțiune a indicatorului, se impune conducătorului auto să circule cu o viteză maximă de 30 km/h în localități, respectiv 50 km/h în afara acestora.
A34. Intersecție de drumuri
Acest indicator se regăsește amplasat cu 50 – 200 m. înaintea unei intersecții nedirijate de drumuri din aceeași categorie.
În această intersecție se aplică regula priorității de dreapta iar conducătorul auto este obligat să circule cu o viteză maximă de 30 km/h în localitate, respectiv 50 km/h în afara localității.
A35. Intersecție cu un drum fără prioritate
Se întâlnește amplasat în afara localității, înainte cu 100 – 200 m față de o intersecție cu un drum fără prioritate, având rolul de a confirma prioritatea celui care întâlnește indicatorul.
A36. Intersecție cu un drum fără prioritate
Se întâlnește amplasat în afara localității, înainte cu 100 – 200 m față de o intersecție cu un drum fără prioritate, având rolul de a confirma prioritatea celui care întâlnește indicatorul.
A37. Intersecție cu un drum fără prioritate
Se întâlnește amplasat în afara localității, înainte cu 100 – 200 m față de o intersecție cu un drum fără prioritate, având rolul de a confirma prioritatea celui care întâlnește indicatorul.
A38. Intersecție cu drumuri fără prioritate , decalate
Se întâlnește amplasat în afara localității, înainte cu 100 – 200 m față de o intersecție cu un drum fără prioritate, având rolul de a confirma prioritatea celui care întâlnește indicatorul.
A39. Presemnalizare intersecție cu sens giratoriu
Se amplasează înainte cu 50 – 200 m. de o intersecție cu sens giratoriu.
Conducătorul auto are obligația de a reduce viteza la întâlnirea acestui indicator.
A40. Trecere la nivel cu o cale ferată cu bariere sau semibariere
Indicatorul se regăsește amplasat înainte cu 50 m. (în localitate), respectiv 150 m. (în afara localității) de trecerea la nivel cu o cale ferată cu bariere sau semibariere.
Acesta se amplasează pe același stâlp cu panoul suplimentar cu o dungă oblică, în localități, iar în afara acestora, se regăsește amplasat pe panoul suplimentar cu trei dungi oblice de culoare roșie.
Conducătorul auto are obligația să reducă viteza la întâlnirea acestui indicator.
A41. Trecere la nivel cu o cale ferată fără bariere
Indicatorul se regăsește amplasat înainte cu 50 m. (în localitate), respectiv 150 m. (în afara localității) de trecerea la nivel cu o cale ferată fără bariere.
La întâlnirea acestui indicator conducătorul auto are obligația să oprească, înainte de a traversa calea ferată, pentru a se asigura. Oprirea se va face în dreptul indicatorului, fără a fi depășit.
A42. Trecere la nivel cu linii de tramvai
Indicatorul rutier se întâlnește amplasat înaintea unei treceri la nivel cu linii de tramvai.
În cazul în care, intersecția în care se regăsește indicatorul este una nedirijată, conducătorul auto trebuie să reducă viteza și la nevoie să acorde prioritate tramvaielor în mers (în astfel de situații, tramvaiele pierd prioritatea numai în momentul în care execută virajul la stânga).
A43. Mașini și utilaje agricole
Indicatorul din imagine se întâlnește de obicei în mediul rural și avertizează conducătorul auto, că prin acea zonă circulă frecvent mașini și utilaje agricole.
A44. Presemnalizarea unei amenajări rutiere care permite întoarcerea vehiculului
Presemnalizarea unei amenajări rutiere ce permite întoarcerea vehiculului.
A45. Zonă cu risc ridicat de accidente
Indicatorul rutier se regăsește amplasat pe un sectoare de drum cu o lungime de maximum un kilometru, pe care, într-o perioadă de 5 ani consecutivi, au fost înregistrate minim 10 accidente grave de circulație, soldate cu cel puțin 10 persoane decedate sau rănite grav.
A46. Baliză direcțională care indică ocolirea obstacolului prin stânga
Indicatorul avertizează conducătorul auto că obstacolul întâlnit se va ocoli prin partea stângă.
A47. Baliză direcțională care indică ocolirea obstacolului prin dreapta
Indicatorul avertizează conducătorul auto că obstacolul întâlnit se va ocoli prin partea dreaptă.
A48. Baliză bidirecțională
Indicatorul avertizează conducătorul auto că va întâlni obstacole pe drumul public, care pot fi ocolite prin ambele părți (stânga sau dreapta) .
A49. Panouri suplimentare pentru trecerea la nivel cu calea ferată
Panourile suplimentare sunt montate înaintea trecerii la nivel cu calea ferată.
Panoul cu trei dungi (primul) se regăsește amplasat înainte cu 150 m. de calea ferată, cel cu două dungi (cel de-al doilea), la 100 m. de calea ferata, iar cel cu o singură dungă (ultimul), înainte cu 50 m. de calea ferată.
La întâlnirea panoului cu trei dungi, conducătorul auto trebuie să reducă viteza, preventiv.
La întâlnirea panoului cu o singură dungă, conducătorului auto îi sunt interzise manevrele de depășire, oprire, staționare, mersul înapoi, întoarcerea.
A50. Panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostradă
Panourile suplimentare se regăsesc montate la nodurile rutiere de pe autostradă.
Primul panou montat la 300 m., cel de-al doilea panou la 200 m., iar ultimul la 100 m.
A51. Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere
Indicator se întâlnește amplasat la 6 – 10 m. de o trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere.
La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto are obligația de a opri în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși indicatorul, pentru a se asigura dacă în acel moment circulă vreun vehicul feroviar.
A52. Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere
Indicator se întâlnește amplasat la 6 – 10 m. de o trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere.
La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto are obligația de a opri în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși indicatorul, pentru a se asigura dacă în acel moment circulă vreun vehicul feroviar.
A53. Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere
Indicator se întâlnește amplasat la 6 – 10 m. de o trecere la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere.
La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto are obligația de a opri în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși indicatorul, pentru a se asigura dacă în acel moment circulă vreun vehicul feroviar. Acest indicator poate fi prevăzut cu instalație de semnalizare luminoasă automată, în acest caz, conducătorul auto poate traversa calea ferată doar dacă semnalul cu lumină roșie este stins, iar cel cu lumină albă intermitentă cu cadență lentă este în funcțiune.
A54. Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere
Indicator se întâlnește amplasat la 6 – 10 m. de o trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere.
La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto are obligația de a opri în locul cu vizibilitate maximă, fără a depăși indicatorul, pentru a se asigura dacă în acel moment circulă vreun vehicul feroviar. Acest indicator poate fi prevăzut cu instalație de semnalizare luminoasă automată, în acest caz, conducătorul auto poate traversa calea ferată doar dacă semnalul cu lumină roșie este stins, iar cel cu lumină albă intermitentă cu cadență lentă este în funcțiune.